تبلیغات
سیستم مدیریت کیفیت - ISO 9001 - ISO/TS شرکت مهندسی مشاور یاران مهر - QFD چیست؟
منوی كاربری

این وبلاگ را صفحه خانگی خود كن !    به مدیر وبلاگ ایمیل بزنید !    این وبلاگ را به لیست علاقه مندی های خود اضافه كنید !

آدرس و شماره تماس:

نشانی: تهران - بزرگراه شهید گمنام - خیابان جهان آرا - کوچه زنجانی - پلاک 135 - واحد 4

کد پستی: 1438666981

تلفکس: 88026344-021

نظرسنجی
استاندارد ISO9001 بر روی کدامیک از شاخص های عملکردی سازمان تاثیر بیشتری دارد؟






صفحات وبلاگ

لینك به ما / لوگوی دوستان
لینك به ما


لوگوی دوستان

آمار وبلاگ
امروز :

بازدید های امروز :

بازدید های دیروز :

كل بازدیدها :

كل مطالب :

كل نظرات :

ایجاد صفحه : - ثانیه

 

برای ورود به وب سایت رسمی شرکت مشاوره یاران مهر اینجا كلیك كنید

(مرادیان) Tel: 09122178808   

معرفی نرم افزار QMS سوابق کاری شرکت معرفی شرکت
جمعه 25 آبان 1386
QFD چیست؟

مقدمــــه :

درك و فهم دقیق تولید كنندگان از نیازهای روحی ، فرهنگی ، اجتماعی ، تكنولوژیك و اخلاقی مشتریان ، سبب تولید كالایی با جذابیت بیشتر برای مصرف كنندگان خواهد شد .نرخ فروش را بالا برده و موفقیتهای اقتصادی و اجتماعی بزرگی را متوجه تولید كنندگان خواهد نمود . برقراری سیستمی كه بتواند نیازهای عمومی و فنی مشتری را به بخشهای بازرگانی ، طراحی ، تولید و در یك سازمان انتقال دهد ، تحت عنوان بسط عملكرد كیفیت (QFD)DEPLOYMENT   QUALITY FUNCTION  شناخته می شود .

 برای مشاهده ادامه مقاله بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

 

 

مقدمــــه :

درك و فهم دقیق تولید كنندگان از نیازهای روحی ، فرهنگی ، اجتماعی ، تكنولوژیك و اخلاقی مشتریان ، سبب تولید كالایی با جذابیت بیشتر برای مصرف كنندگان خواهد شد .نرخ فروش را بالا برده و موفقیتهای اقتصادی و اجتماعی بزرگی را متوجه تولید كنندگان خواهد نمود . برقراری سیستمی كه بتواند نیازهای عمومی و فنی مشتری را به بخشهای بازرگانی ، طراحی ، تولید و در یك سازمان انتقال دهد ، تحت عنوان بسط عملكرد كیفیت (QFD)DEPLOYMENT   QUALITY FUNCTION  شناخته می شود .

 

QFD  چیست ؟

 

Ö      QFD  روشی است برای درك خواسته ها و نیازهای مشتریان و تبدیل این نیازها به هدفهای طراحی ، تولید ، توزیع و پشتیبانی خدمات و محصولات .

Ö      QFD  توصیف می كند كه چگونه ندای مشتری (Voice & Customer) به ویژگیهای محصول ، خدمات و فرآیند ترجمه شده و در           طرح ریزیها مد نظر قرا می گیرد .

Ö           QFD  روشی است :

       1.         برای كاهش هزینه های قبل از تولید ، هزینه های اولیه تولید و تغییرات در طراحی محصول .

       2.         برای نزدیك تر شدن دیدگاههای مشتری و تولید كننده در مورد خدمات و محصولات .

       3.         برای بهبود ارتباط بین مشتری و تولید كننده ( بدلیل شنیدن صدای مشتری و انعكاس آن در كلیه واحد های سازمانی )

    4.     برای ایجاد انعطاف پذیری در سازمان (بدلیل تغییرات مرتب خواسته ها و نیازمندیهای مشتریان و لزوم انعطاف پذیری سازمان برای پاسخگویی به این نیاز ها )

       5.         برای ارزیابی نحوه دستیابی ما و رقبا به نیازهای مشتریان .

 

 

» مزایـــــای QFD «

       1.         اعمال درصد زیادی از تغییرات در مراحل اولیه تكوین محصول و به حداقل رساندن تغییرات در طراحی پس از شروع تولید .

       2.         ترویج فرهنگ كار گروهی و بهبود ارتباطات درون سازمانی .

       3.         بررسی ، تحلیل و اولویت بندی خواسته ها و نیازهای مشتریان .

       4.         تعیین اهداف كوتاه مدت و استراتژیك سازمان با توجه به محدودیت منابع موجود .

       5.         تحلیل وضعیت رقبا و مقایسه میزان رضایت مشتریان از محصولات آنها در مقابل محصولات خودی .

       6.         كاهش شكایت مشتریان و افزایش رضایت آنها بدلیل اعمال خواسته های آنان در مشخصات محصول .

       7.         كاهش دوره زمانی طراحی و توسعه محصولات جدید . (بین 20 تا 60 درصد)

 

» سابقه تاریخی و مراحل تكوین QFD «

        ·           ارائه مفاهیم اولیه در ژاپن توسط پروفسور یوجی آكائو (Yoji Akao) در كارخانه لاستیك سازی بریجستون در سال 1966.

        ·           بكارگیری و توسعه روش در شركت ماتسوشیتا بوسیله ایشی هارا در سال 1969 .

        ·           اجراء در صنایع كشتی سازی كوبه توسط Akao در سال 1972 .

        ·           بكار گیری در كارخانه تویوتا در سال 1977 .

    ·      انتشار اولین كتاب در زمینه QFD توسط Akao و Mizuno در سال 1978 و ترجمه آن به زبان انگلیسی در سال 1994 (توسط موسسه بهره وری آسیایی Apo)0

    ·      آموزش 80 نفر از مدیران آمریكایی در یك سمینار چهار روزه توسط Furu Kawa , Kogure , Akao در سال 1983 و مطرح شدن QFD در آمریكا .

        ·           بكارگیری توسط شركت فورد در سال 1984 .

        ·           انتشار اولین كتاب در زمینه QFD در آمریكا توسط Bob King (مدیر عامل شركت Goal Qpc) در سال 1987 .

 

 

نتایج QFD در برخی از شركتها

       ¨         شركت Toyota

        ·           ارائه 4 مدل جدید خودروسواری ون طی سالهای 1977 تا 1984 با بكارگیری روش QFD .

    ·      كاهش هزینه های راه اندازی و شروع تولید بین ژانویه 1977 تا اكتبر 1979 به میزان 20% كه در سال 1982 این عدد به 38% و در سال 1984 به 61% رسید .

        ·           كاهش سیكل زمانی طراحی و توسه محصولات به 3/1.

       ¨         شركت Host Marriott

    ·      با بررسی فروش نان Bagel در فرودگاهها به روش QFD مشخص گردید كه مصرف كنندگان این نوع نان تمایل به مصرف آن بصورت گرم دارند .با مستقر كردن مایكروفر هایی در كنار مراكز فروش این نوع نان ، 120 روز پس از پروژه ، فروش نان این شركت به 240% افزایش یافت .

       ¨         شركت Nokia :

    ·      استفاده از روش QFD در طراحی یك مدل تلویزیون رنگی ، كه منجر به ارائه یك سطح جدید كیفیت و كاهش زمان طراحی و توسعه محصول به میزان 50% پروژه های قبلی گردید .

       ¨         شركت Motorola آمریكا :

        ·            این شركت با استفاده از روش QFD  توانست به میزان 60% رضایت مشتریان خود را افزایش دهد .

 

 

                                            q          در سال 1992 ، تولید اتومبیل كادیلاك كاملا با استفاده از مفاهیم QFD  صورت گرفته است !

 

QFD در نظامهای مدیریت كیفیت

·                       ISO 9000 :2000

5.2.Customer Focus

7.2.Customer – related processes :

7.2.1.Determination of requirements

 related to the Product

7.2.2. Review of requirements

 related to the Product

7.2.3.Customer Communication

8.2.1.Customer Satisfaction

 

QFD در نظامهای مدیریت كیفیت

·                       QS 9000 & ISO /TS 16949

4.4.Design Control

4.4.2.1.Required Skills

4.4.5.1.Design Output-Supplemental

      ·           VDA 6.1

0.8 Design Conrtol (Product Design and Development)

 

  QFD

نوشته شده توسط ابوالفضل مرادیان ساعت 07:11 ق.ظ موضوع مطلب :‌ QFD ,

ویرایش شده در - و ساعت -

لینك ثابت | نظرات ()